SP32-Bielsko-Biala-logo

Projekt „SZKOLNY GLOBTROTER”

7. Palenica, Kopany, Ewangelicki Kościół Leśny w Jaworzu

Rozpoczynamy wędrówkę z pętli autobusowej w Wapienicy, podążamy niebieskim szlakiem na szczyt Kopanego, kontynuujemy wędrówkę niebieskim szlakiem w okolice szczytu Wysokie, przy którym skręcamy w prawo (poza szlakiem) i po ok. 300 m po prawej stronie ujrzymy Ewangelicki Kościół Leśny w Jaworzu, w drodze powrotnej (tą samą trasą) wstępujemy na Palenicę: za Kopanym podążamy szlakiem jeszcze ok. 200 m, szlak skręca w prawo ostro w dół, a my podążamy prosto jeszcze ok. 150 m na Palenicę, następnie wracamy na niebieski szlak i podążamy nim do punktu wyjścia.
Ewangelicki Kościół Leśny to amfiteatr wyciosany w stoku góry przez XVII-wiecznych ewangelików z Jaworza i okolic, którzy odprawiali w tym miejscu swoje nabożeństwa w okresie prześladowań. W okolicach szczytu Palenicy zobaczyć można dobrze zachowane założenia obronne – wały okalające szczyt, fosy i inne elementy ziemno-kamienne. Nie jest pewne datowanie tych założeń, ale mogą one sięgać nawet VII-VIII w. p.n.e., czyli okresu panowania na tych ziemiach kultury łużyckiej. Z Palenicy, kierując się w stronę Błatniej, na stokach Kopanego, przy samej ścieżce, zobaczyć można liczne kopce kamienne, zwane często (niewłaściwie) kurhanami. Są to być może stosy kamieni usypywane w celu odbycia pokuty przez średniowiecznych mieszkańców Jaworza.

8. Cuberniok (Cyberniok)

Rozpoczynamy wędrówkę z parkingu przy ul. Tartacznej, następnie podążamy ul. Dębowiec, na ul. Skarpowej przekraczamy szlaban po prawej stronie i podążamy leśną drogą, trzymając się cały czas lewej strony, aż dojdziemy do schroniska na Dębowcu, tam przechodzimy na zielony szlak w stronę Szyndzielni, którym idziemy ok. 1200 m, gdy on ostro skręci w lewo, my podążamy stromym podejściem nadal prosto, aż ujrzymy początek trasy Enduro Trails „Dębowiec” – po prawej stronie będzie szczyt, z którego roztacza się rozległa panorama Bielska-Białej, wracamy tą samą trasą lub podążamy w stronę zapory w Wapienicy drogą na lewo od szczytu Cubernioka.
Cuberniok znajduje się w granicach Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego, a jego zachodnia część chroniona jest również w ramach zespołu przyrodniczo-krajobrazowego Park Ekologiczny „Dolina Wapienicy”.

9. Błatnia z Jaworza

Rozpoczynamy wędrówkę z parkingu na końcu ul. Turystycznej w Jaworzu, następnie wyruszamy szlakiem żółtym na szczyt Błatniej, wracamy tą samą drogą.
Pierwotna nazwa góry brzmiała Błotny, potem stosowano nazwy: Blatny lub Blatna. Określenie Błatnia utrwaliło się po I wojnie światowej.

Copyright © 2016-2022 Mapa-Krajoznawcza.pl - All rights reserved.